Als de ellende je overspoelt en je het even niet meer weet….

0 Reacties

Als de ellende je overspoelt en je het niet meer weet…

Ken je het gevoel van overspoeld raken? Door je leven en alles wat daarin gebeurt? Dat je van je surfboard wordt gegooid, je kopje onder gaat en geen idee hebt hoe je weer op jouw board komt? Dat omstandigheden maken dat je het gevoel van grip kwijtraakt? Je op dat moment niet meer weet hoe je hoofd boven water te houden? Je vraagt je af hoe je moet doorgaan? En het voelt of het nooit meer anders wordt. Het lijkt op dat moment hopeloos en eindeloos.

Wil je weten wat te doen als je niet meer weet wat je moet doen?

Zodat je weer helder gaat denken? Je je rustiger voelt? Er hoop en vertrouwen terug komt? Het kan echt. Zelfs zonder dat je omstandigheden veranderen.

Het is als eerste belangrijk te weten dat je gevoel voor tijd verdwijnt als jouw zenuwstelsel op de “gevaarstand” staat. Dat is de stand van vechten, vluchten of bevriezen. Jouw oerbrein is dan geactiveerd. Op die momenten ben je aan het overleven en kan het deel van jouw hersenen waar de tijdwaarneming zit niet aangezet worden.

Het voelt eindeloos

Het klopt dus dat het eindeloos voelt, want je hebt je denkbrein aan te zetten om het besef van tijd weer online te krijgen. Als het leven je overspoelt is jouw aandacht bij al het gedoe. Het verdriet, de ellende. Wordt je aandacht getrokken naar het gevaar, dat wat jou bedreigt. Dat is logisch en zo werkt ons oerbrein. Recent sprak ik verschillende cliënten die te maken hebben met groot verlies. Verlies van gezondheid, verlies van werk, van geliefden.

Je weer veilig voelen

Met hen deed ik oefeningen. Om hun brein en zenuwstelsel weer in de stand van verbinding en veiligheid te brengen. Als je deze tips ook toepast krijgt je je denkbrein weer online. Voel je je rustiger. Voel je je op dat moment veilig. Ook al verandert er niets aan de omstandigheden waar je in verkeert. Het geeft je even een time-out en de kans te herstellen.

Krachtige tips:

  1. Zeg hardop tegen jezelf: “Het voelt vreselijk (of eindeloos) en het gaat voorbij”.
  2. Ga jouw zintuigen activeren.
  3. Sta per zintuig ongeveer 30 seconden stil.

Voelen: Voel je voeten op de grond en ga daar met je aandacht steeds weer naar terug, ook tijdens de oefening.Beweeg rustig door de ruimte waar je bent.

Zien: Kijk langzaam om je heen en bemerk wat je allemaal ziet. Daarbij je hoofd voorzichtig meedraaiend met je ogen. Benoem hardop of in jezelf wat je prettig vindt om naar te kijken.

Positie: Loop rechtop, beweeg ontspannen met je schouders en armen.

Horen: Wat hoor je? Wat is het zachtste geluid en het meest luide geluid? Welk geluid is het fijnst om naar te luisteren?

Ruiken: Wat ruik je?

Voelen: Focus dan op een prettige lichaamssensatie, bijvoorbeeld de grond onder je voeten of je kleding die tegen je huid aan komt. Bemerk drie plaatsen waar je huid/lichaam je kleding, de grond of de stoel raakt. Aai jezelf zacht over je benen, van onder naar boven en voel de huid van je handen en de huid van je benen onder je handen of kleding. Aai zacht je armen, voel de huid van je handen en de huid van je armen.

Wissel daarna af tussen de verschillende zintuigen: kijken, luisteren, ruiken, tastzin/lichaamssensatie.

Proeven: Je kunt de dimensie proeven/kauwen toevoegen. Kauw heel bewust 30 keer op een hap eten. Kauw links en rechts, proef bewust, bemerk de textuur van het eten.

Drink bewust; neem slokje voor slokje tot je en volg de slok, proef, bemerk de beweging in je mond/hals.

Wees creatief in de manier waarop je jouw zintuigen activeert.

Houd je aandacht gefocust op de zintuigen. Als je afdwaalt, keer steeds weer terug naar een zintuig. Doe deze oefening een minuut of 10.

Wat wordt er anders als je deze oefening doet?

Je ervaringen kort opschrijven helpt om het effect groter te maken. Jouw aandacht naar het hier en nu brengen geeft jouw zenuwstelsel het seintje dat het voor nu veilig is. Hiermee oefenen en dit steeds weer toepassen maakt dat je een betere surfer wordt. De golven van de zee kunnen we niet beïnvloeden. Wel hoe we hierop leren surfen.

Ik hoor graag jouw ervaring met deze oefening.

Wil je met mijn ondersteuning leren hoe je jouw brein en zenuwstelsel veiligheid kunt laten ervaren als je veel onveiligheid voelt?

Boek dan nu een gratis kennismaking in.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.