Voel jij je in balans?

0 Reacties

Hoe stevig sta jij (in jouw schoenen)

Hoe zit het met jouw evenwicht? Letterlijk en figuurlijk?
Laat je je gemakkelijk uit balans brengen of hervind je, bij tegenslag of gedoe, snel jouw stabiliteit?

Voel je je fysiek en geestelijk in balans?

De kans is groot dat als je psychisch uit balans bent, dat fysiek ook aan de orde is.

Kan je bijvoorbeeld op één been staan?

Ben jij je bewust van het belang van jouw voeten?
Als een soort stevig fundament waar de rest van jouw huis op gebouwd is?

Waar heb je jouw aandacht meestal?
In je hoofd? Of ben je je gedurende de dag ook bewust van jouw voeten, benen, van jouw billen op de stoel?

Wat een vragen hè?!

Ik ben benieuwd hoe dit bij jou is. In mijn praktijk merk ik namelijk vaak op dat er op dit gebied winst te behalen valt.
Dat als we teveel in ons hoofd leven, we letterlijk, instabiel worden.

Zo merk ik dat, als ik een paar dagen veel denk, mijn linkerbeen minder stevig op de grond staat, ik letterlijk in onbalans ben.

Om psychische balans te ervaren is lichamelijke balans van belang.

Je kunt het vergelijken met de metafoor van de boot.
Als je aan de top van de mast iets zwaars vast maakt is de kans groot dat jouw boot sneller kapseist, dan als je het gewicht in de romp legt.

Waar zit het zwaartepunt in jouw lichaam, hoog of laag?

Sommige mensen lopen instabiel zonder een medische oorzaak. Ze zijn vaak goed in denken en gaandeweg het leven het contact met hun lichaam kwijtgeraakt.
Andere mensen die ik sprak hebben veel last van duizeligheid. Ook bij hen maken hun hersenen overuren. Ze leven in hun hoofd. Ik herken dit zelf. Vroeger leefde ik in mijn hoofd en had ik gene idee van de signalen van mijn lichaam. Tot een fikse burn-out maakte dat ik het daarna anders ben gaan doen.

Voor het ervaren van stabiliteit en balans zijn jouw voeten zijn erg belangrijk om te koesteren en aandacht aan te besteden.
Anders komen beschermende voetreflexen in actie.

In het boekje Prachtig lastig onderschrijft Carla van Wensen dit belang:

“Het doel van de voetreflexen is te zorgen voor aarding en focus. Deze reflexen zorgen ervoor dat je stevig kunt staan en je kunt concentreren. Ze maken dat je soepel door het leven beweegt, stappen zet, grip hebt op wat er gebeurt, kunt loslaten en in evenwicht blijft. Letterlijk en figuurlijk.

De voetreflexen hebben een beschermende functie en zijn nauw verbonden met het vegetatieve zenuwstelsel.
Veel volwassenen hebben wel eens kennis gemaakt met deze reflexen toen ze de signalen van hun lichaam negeerden. Als het te druk is, er eigenlijk rust genomen moet worden om te herstellen en hier geen gehoor aan wordt gegeven, komen de voetreflexen in actie. Het schiet in de rug, in de hamstrings of het bekken raakt verwrongen. Ook hoofdpijnklachten kunnen hierdoor veroorzaakt worden. In geval van chronische spanning zullen de klachten niet overgaan of steeds op een andere plek in de bewegingsketen verschijnen.”

Is er bij jou winst te behalen?

Door het focus wat lager in jouw lichaam te brengen? Aandacht en balans kan je trainen.

Bijvoorbeeld met een balanceboard. Ik doe dat regelmatig en merk dat mijn evenwicht steeds beter wordt.

Ik heb een paar krachtige oefeningen voor je opgeschreven, die bijdragen aan evenwicht en ontspanning.

1. Een mooie manier om voor jouw voeten en de reflexen daar te zorgen is het rollen van een tennisbal onder je voeten. Neem een wat oudere tennisbal, die zijn zachter.

– Ga met beide blote voeten op de grond staan, met de tennisbal voor je.
– Ga met je aandacht naar je voeten.
– Voel bewust de grond onder je voeten.
– Heb je het gevoel dat je op beide voeten in evenwicht staat?
– Zet dan eerst de rechtervoet op de tennisbal. Het lichaamsgewicht rust op het linkerbeen.
– Druk met je rechtervoet stevig op de bal en maak zachtjes cirkelende bewegingen. Doe het rustig aan, zodat de bal niet weg springt. En je hebt geen haast! De hele tijd achter de bal aan moeten lopen is niet de opzet van deze oefening.
– Wissel na 5 minuten van voet en masseer de linkervoet op dezelfde manier.
Als het staande moeilijk gaat, kan je de oefening ook zittende doen.

– Is een tennisbal niet voldoende? Dan kun je overwegen om een houten reflexroller te kopen.

– Ten slotte sta je weer met beide voeten stevig op de grond.
– Richt je aandacht op het gevoel in je voeten.
– Kun je het verschil voelen?
– Voelen je voeten anders aan? Neem de tijd om bij jezelf te ontdekken wat het met je doet.

2. Laat met je beide voeten een glazen fles, die je vult met warm of koud water, heen en weer rollen.
– Doe dat langzaam en met aandacht.
– Wat is dan voor jou het meest prettig en ontspannend, de warme of koude fles?

3. Loop zoveel mogelijk op blote voeten.
– Voel bewust de onderlaag.
– Voel het verschil van de ondergrond binnen en buiten.
–  Ervaar het verschil tussen de badmat of de vloerbedekking.
– Wees creatief en geef je voeten verschillende tast-ervaringen.
– Denk hierbij aan lekker zachte badstof of juist een ruwe handdoek.

4. Ga zitten en leg een handdoek onder jouw voeten.
– Probeer hem met je tenen op te rollen.

5. Lopen op oneffen of zanderige ondergrond maakt dat naast dat jouw voeten gemasseerd worden, ook de doorbloeding van jouw hersenen verbetert.

Ik hoor graag welke oefening voor jou het meest prettig is. Laat je het me weten als replay op dit bericht?

Wil je aan de slag met jouw psychische en lichamelijke balans en veerkracht?

Ik heb in mijn agenda plaatsen vrijgemaakt voor live (kosteloze) kennismakingen in het Amsterdamse bos.

We gaan daar anderhalf uur samen op stap om te onderzoeken en ervaren wat voor jou bijdraagt aan meer veerkracht.

 

 

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Download gratis E-boek

Alle verandering start met bewustzijn