Saluto-genese, kijken naar gezond-heid door een andere bril 

2 reacties

Heb jij wel eens gehoord van deze term?

Salutogenese betekent ontstaan van gezondheid.

In de huidige tijd, waarin we meestal bezig zijn met voorkomen van ziekte, spreekt deze deze term en waar hij voor staat mij heel erg aan.

Salutogenese is door de Israëlische arts-socioloog Aaron Antonovsky geïntroduceerd. Het is een heel andere benadering dan die van de gangbare pathogenese, die onderzoek doet naar het ontstaan van ziekten.

Zijn belangrijkste conclusie: er is een sterke verbinding tussen lichaam en geest.

Salutogenese gaat over de vraag hoe word of hoe blijf ik gezond? Wat heb ik nodig voor mijn eigen gezonde balans?

Ten grondslag aan deze benadering ligt het besef dat het symptoom of de klacht bij iemand zelden het werkelijke probleem is.

Salutogenese gaat ervan uit dat gezondheid voor een groot deel te beïnvloeden is.

Samenhang

Het blijkt dat het gevoel hebben dat er samenhang is tussen jezelf en het leven bijdraagt aan gezondheid.
Voeding, beweging, sociale interactie en kennis omtrent de werking van het menselijk lichaam en geest zijn de ingrediënten voor gezondheid.

Uitleg en daardoor begrip en kennis is de sleutel tot succes.


Alles heeft met elkaar te maken

Alle ingrediënten hebben invloed op je hormoonhuishouding en immuunsysteem. Ook op je hersenen en daarmee op jouw gezondheid.
Vanuit kennis en begrip kan je onderzoeken waar jij verandering in wilt aanbrengen.

Corona, Oekraïne, stijgende prijzen of welke actualiteit dan ook, geven gemakkelijk gevoelens van angst. En angst geeft stress en dit zorgt voor een enorme daling van de werking van het immuunsysteem. Je wordt letterlijk vatbaarder voor ziekte wanneer je bang bent. Angst stopt de opname van voedingsstoffen door de spijsvertering stil te zetten. De stress-reactie die door angst wordt veroorzaakt verandert ook ons darmmilieu op een negatieve manier.

Het ‘reptielenbrein’ neemt het over en het lichaam bespaart energie van de spijsvertering om te kunnen vechten of te vluchten.

Ingebeelde angst

Ook ingebeelde angst, bijvoorbeeld omdat je denkt dat er iets vervelends gaat gebeuren, geeft dezelfde lichamelijke reactie als angst voor de tijger of angst voor een ziekte of oorlog.

En er zijn onderzoeken gedaan die aantonen dat het kijken naar spannende films of het spelen van oorlogsspellen exact dezelfde stressreacties in werking zetten als wanneer je deze situaties in het echt meemaakt. Het brein kan werkelijkheid van fictie niet onderscheiden en het zal dus ook dezelfde reactie op jouw immuunsysteem geven.


Gelukkig valt er veel te beïnvloeden

Immuniteit wordt versterkt door:
• Verblijf in de natuur
• Gezonde verse voeding (specifiek veel groenten en fruit)
• Voldoende beweging
• Goede darmwerking en darmmicrobioom
• Gezonde geestestoestand
• Angst en stress managen
• Zon
• Lachen



Weetje:

Sinds het ontstaan van de mens is ons DNA ongeveer 1% veranderd, terwijl onze voeding van nu voor ons, als jager-verzamelaar, onherkenbaar is… en dus ook voor ons lichaam.


Er zijn altijd “haakjes” te vinden

Wil je dat ik meedenk in wat jij kunt doen om je gezonder te voelen? Zowel op lichamelijk als psychisch gebied?

Tot nog toe heb ik bij al mijn clienten en patiënten “haakjes” gevonden die verbetering geven.

Ik leg uit, geef informatie, draag jou mijn kennis over, want… …kennis draagt bij verandering in onze hersenen, zelfs zonder dat we ons gedrag veranderen.

Hoe dat zit leg ik jou ook graag uit, omdat ik van deze kennis zelf zo blij word.

Tijdens mijn coaching kijk ik holistisch en ga ik met jou op zoek naar wat bijdraagt aan jouw gezondheid.

Met welk hierboven genoemd punt wil je meer aan de slag? Laat het me hieronder weten.

Ik verloot een gratis coaching met de paarden en in het bos onder mensen die reageren.

 

 

2 Reacties

  1. Antoinette

    Verblijf in de natuur + goede darmwerking en darmmicrobioom

    Antwoord
    • Monique Verreijdt

      Wat een mooie punten om mee aan de slag te gaan Antoinette. Onze darmen zijn zo belangrijk in de algehele gezondheid. Het is niet voor niets dat de darmen ons tweede brein genoemd worden. Eigenlijk zijn ze zelfs ons eerste brein.
      En ook de natuur levert een actieve bijdrage aan welbevinden en is bewezen effectief voor stress reductie, verbetering immuunsysteem en gemoedstoestand.
      Welke eerste stap ga jij vandaag hierin zetten? Laat je weten als ik mee kan denken? Je kunt een APK-tje inboeken in mijn agenda.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.