Darmen, ons tweede brein

2 reacties

Heb je last van stress? Psychische of lichamelijke klachten?

Het is dan erg de moeite waard je eet en drinkgewoonten tegen het licht te houden.

Na te gaan wat je tot je neemt.  Of het vullen of voeden is.

Want, het zou zo maar kunnen dat jouw darmen het moeilijk hebben. En dat heeft invloed op hoe je je voelt.

Voeding kan namelijk onze vriend of vijand zijn

Herken je het? Dat als je je rot voelt de zoete zooi in de supermarkt harder trekt? Dat het na een te volle dag verleidelijk is een pizza te bestellen? Of dat je, als het je niet lukt jezelf “uit” te zetten, je hoofd heel druk blijft, je een paar glazen alcohol neemt? In de avond je onvrede weg eet met een zak chips. En de volgende dag weer.

Als je veel ongezonde dingen eet of drinkt breng je schade toe aan je gezondheid. Krijg je lichamelijke of psychische klachten.

Misschien ben jij je al heel bewust. Van wat je tot je neemt. Bewust van wat je eet en drinkt.

Daarmee geef je jezelf een mooi cadeau.

Veel zenuwen van de darmen naar de hersenen

Weet jij? Dat onze darmen ons tweede brein zijn? Dat er meer zenuwen van de darmen naar de hersenen gaan dan andersom? Dat het grootste deel van ons feelgood hormoon, de serotonine, in onze darmen gemaakt wordt? Dat de gezondheid van je darm maakt of dat hormoon lekker geproduceerd kan worden of niet. En dat je je dus minder vrolijk, of zelfs gedeprimeerd kunt voelen als je darmgezondheid te wensen overlaat?

Weet jij? Dat als je stress hebt, of als je darmgezondheid te wensen overlaat, je allerhande lichamelijk klachten kunt krijgen?

En dat je gezondheid van je maag en darmstelsel al begint met goed en rustig kauwen?

Dat als we te weinig kauwen, haastig eten of stress hebben een hormoon in je speeksel te weinig aangemaakt wordt. En daarmee de hele vertering al op een achterstand komt.

Dat kauwen ook helpt om te ontspannen (het is niet voor niets dat het verleidelijk is om te gaan eten als we stress hebben of ongelukkig zijn).

Effect van stress op maag en darmen

Wat ook belangrijk is om te weten dat als we stress hebben er van alles misgaat in de productie van maagzuur en hoe de maag en darmen werken. De gezondheid van ons darmmilieu gaat achteruit door stress. En dat darmmilieu is dus juist zo belangrijk voor de aanmaak van de feelgood hormonen. Ook blijkt uit veel onderzoek dat er direct verband bestaat tussen een slechte darmgezondheid en ziekten.

Voor jouw algehele welzijn is het heel belangrijk actief te zorgen voor jouw rust en ontspanning. Want ook je darmen en immuunsysteem zijn je daar dankbaar voor.

Wat ik ook een echte eye-opener vond om te ontdekken, is dat al het eten en drinken dat we binnen krijgen een immuunreactie in ons lijf oproept.

Voeding geeft een immuunreactie

Ons lichaam herkent al het eten en drinken als lichaamsvreemd.

Als we vaak op een dag eten, activeren we steeds weer een immuunreactie. Ons lichaam heeft namelijk 7 uur nodig om weer in neutrale stand te komen. De boel steeds maar activeren kan maken dat je immuunsysteem oververhit raakt. Het is goed je darmen rust te geven. Ze, bijvoorbeeld, 12 uur lang, niets te laten verwerken aan voeding en dranken.

Deze kennis helpt mij om extra bewust te zijn. Om 2 keer op de dag te eten en een hele tijd niet. Meer te kiezen voor onbewerkte voeding, met zo weinig mogelijk extra toegevoegde stoffen erin. Zoveel als ik kan kies ik voor schone/zuivere voeding.

Onze darmen hebben het ook nodig heel veel groente binnen te krijgen. Dat mag echt wel 500 gram per dag zijn. Groenten dragen in belangrijke mate bij aan de gezondheid van je darmbacteriën en die helpen jou je zo goed en gezond mogelijk te voelen.

Koffie, alcohol, snoepen en snacken…

Heerlijk voor soms en belangrijk om met mate te nuttigen.

Want ze hebben directe invloed op je darmengezondheid.  Je immuunsysteem wordt ook extra belast en vitaminen en mineralen worden er minder door opgenomen of meer uitgescheiden.

Je komt dus gemakkelijk is de min, zeker als je ook veel stress ervaart.

Pjoe, dat is nogal wat. Wat denk of voel je als je deze informatie tot je neemt?

Ik ben benieuwd hoe jij omgaat met jezelf voeden.

Hoe zorg jij voor jouw darmen?

Ik hoor het graag en reageer altijd.

 

 

 

 

2 Reacties

  1. Loes

    500 gram groenten??? Én 12u lang niks eten en drinken? Dat is onmogelijk als je een gastric bypass hebt gehad. En tegelijkertijd besef ik dat t héél erg waar kan zijn. Dat het veel beter is. Zomaar er van alles instoppen doe ik niet meer want kán ik niet meer maar de neiging is er wel als ik me rot voel.

    Antwoord
    • Monique Verreijdt

      Dag Loes,

      Dankjewel voor jouw reactie! Je hebt helemaal gelijk. Als je een gastic bypass gehad hebt gelden de algemene adviezen minder. Dan is het belangrijk de adviezen van je behandelaar te volgen. De supplementen te nemen die voorgeschreven zijn. Wat van waarde blijft is na te denken over wat je tot je neemt. Hoe gezonder hoe beter voor jouw lijf en darmen. Wat een uitdaging soms he, als je je rot voelt. Om dan dat te doen waarvan je weet dat het beter is.
      Ik hoop dat er veel momenten zullen zijn dat je qua eten tevreden bent over je gedrag.
      Groetjes, Monique

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Download gratis E-boek

Alle verandering start met bewustzijn